19 feb. 2011

Mai citeşte lumea?

Astăzi a fost o zi tipică  de toamnă după părerea mea. Ieri chiar mă gândeam că mi-ar fi pe plac o zi în care să stau în casă toată ziua în pijamale J. Dar, cum spunea cineva, fă planuri că să nu le respecţi ! În astfel de zile  îmi place să lenevesc cu gândurile mele şi cu ceva de citit pe măsura dispoziţiei…aproape bacoviene. Din când în când mă uitam pe fereastră încercând să ghicesc ce oră ar fi. Nicio şansă, parcă era ora 14 şi 68 de minute în permanenţă! Şi după ce se întunecă, e noapte şi atât! Îmi aprind o ţigară şi cochetez cu gândul că aş putea numi o nouă zi…lumavisad! E perfect! Luni şi marţi trec greu, dar compensez cu ultimele zile ştiute din săptămână! Şi îmi aduc aminte de romanul Lunatecii – Ion Vinea . Am citit până acum de două ori cartea. La vremea studenţiei şi mi-a plăcut dar nu am asimilat-o deplin, şi ceva mai târziu, la maturitate cum s-ar zice, când m-am luminat şi cutremurat deopotrivă. Îmi place prozatorul Vinea, sentimental, estet şi rafinat, avangardist al vremii sale şi care a imprimat scrierilor un anumit crepuscularism, dacă pot spune aşa. Criticii spun că dacă romanul ar fi apărut atunci când a fost conceput, prin anii  ’30, el s-ar fi impus ca un roman interbelic important.
Lucu Silion, personajul principal, este un boem, un tragic inadaptat, un rafinat cu ascendenţă aristocratică, un contemplativ care nu vrea nimic de la viaţă , trăind într-o melancolie fără motivaţie clară, un personaj care combină maniera dandy cu langoarea şi indecizia balcanice. Întreaga reţea de intrigi m-a captivat şi deseori m-am simţit ca un detectiv în cautare de indicii/probe ascunse. Romanele lui Vinea mă fac să mă simt tratată special (eu,cititor), intuind în spatele personajelor, propria istorie, cvasiamnezică, tare ale eredităţii pe care autorul le-a  exorcizat dându-le viaţă scrisă. Dar cine nu are proprii demoni, nu?
Vă recomand, cu multă căldură, în ciuda vremii de afară, să citiţi romanul ! Liberi de preconcepţii şi deschişi în a înţelege că există şi poveşti de viaţă „în afara tiparului”.
Spor la citit !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

top;