20 mai 2011

Mai citeşte lumea?

Când eram în şcoala generală, făceam tot felul de calcule şi visam cu ochii deschişi la anul 2000. Naivitatea acelor timpuri azi mă face să zâmbesc cu îngăduinţă. Pentru că sunt în anii 2000 şi nu am fost în excursie pe Lună şi nici steagul cu iniţialele mele nu se află pe vreun alt tărăm dintre stele!!! Unele lucruri sunt exact cum erau şi atunci, altele sunt mai bune ori mai rele, oamenii din jurul meu sunt alţii şi aceeaşi, doar că nu la fel de tineri, iar prea mulţi sunt în alte lumi, sper mai bune.
Ca şi atunci, societatea are regulile stricte şi de neabătut, suntem catalogaţi, indexaţi, uniformizaţi în scopuri care de care mai nobile, şi apreciaţi după standarde ilare uneori. Provocăm reacţii, mai efervescente ori ba, în funcţie de n factori. Suntem judecaţi şi prea puţin înţeleşi. Şi când avem norocul să găsim un biped ce ne poate înţelege suntem mai fericiţi decât mii de zei ai norocului. În general, spiritul de turmă ne însoţeşte şi de multe ori guvernează majoritatea acţiunilor noastre. Avem haine de-o anumită culoare, pentru că se poartă, mergem în anumite locuri pentru că acolo se duce toată lumea,  ascultăm muzica ce e la modă şi, lucrul care pe mine mă deranjează cel mai cel, citim ce ni se vâră pe gât de către unii şi alţii !
Studiu de caz – Pascal Bruckner – Hoţii de frumuseţe. Nu este un autor comod. Nu scrie pe bandă rulantă poveşti siropoase. Nu înduioşează cu descrieri lirice.Are curajul, (sau să spun demenţa?)  de a înfiera fobiile societăţii moderne, depravarea umană şi pierderea identităţii. Titlul trebuie luat ca atare, nu este o metaforă, şi întreaga poveste reprezintă varianta, şocantă şi grotescă a unei viziuni apocaliptice. Cineva mă admonesta că vorbesc despre cărţi la modul general, fără amănunte, nume, date, idei, final. Dorinţa mea este să vă determin să citiţi cărţile despre care amintesc, nu doar să stocaţi nişte informaţii trunchiate. Şi da, Bruckner îmi dă dureri de cap şi insomnii, dar am şi alte viziuni despre lucruri dezbătute şi considerate clasate, o altă perspectivă şi da, mie mi-a deschis ochii !
Spor la citit !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

top;