17 mai 2011

Mai citeşte lumea?

În viaţa mea de până acum am citit multe cărţi, şi nu mi-e ruşine să spun că unele le-am citit din curiozitate. Spăşită, recunosc că de multe ori am rămas cu un gust amar după astfel de experienţe! Ca să poţi discuta despre ceva, trebuie să cunoşti, ba chiar să stăpâneşti subiectul. De regulă, dacă este să citesc biografii, le prefer pe ale oamenilor din alte timpuri, dar uneori regulile sunt făcute pentru a fi încălcate. J
Nu ştiam, după cum nici acum nu ştiu foarte multe despre Dan Chişu. După ce îl văzusem de vreo două ori pe la tv, şi TOATĂ lumea discuta despre cartea sa, am zis, de ce nu? Mi-au trebui câteva luni bune să îmi fac destul curaj să mă apuc să citesc scrisele sale. Nu voi vorbi despre stil, nu vreau să emit judecăţi, nici despre limbaj, omul pur şi simplu scria un jurnal, şi se presupunea că în afara sa nimeni nu-l va citi!
Deşi dezminte de câte ori are ocazia că nu este vorba despre el, eu tot nu pot să dau crezare acestui lucru, nu pot şi pace ! No, deci aflu eu cât de cel mai cel  fuse în tinereţele sale personajul, îmi adun forţele să elimin prejudecăţile şi cu destulă voinţă ajung către final. Chiar de este o răutate mi-a placut teribil finalul! Timp îndelugat, şi azi uneori, îmi mai aduc aminte ce tristeţe m-a cuprins după ce am citit cartea Singur sub duş …Pentru că eu, şi poate nu sunt singura, am recepţionat un mesaj cât se poate de clar: e al dracului de naşpa să ajungi singur ! (cam acesta este tonul cărţii). Nu contează că ai aventuri pasagere, că te distrezi cum unii poate nici nu îşi imaginează că ar fi posibil, că eşti admirat, invidiat, copiat, pentru că atunci când ai nevoie de cineva doar pentru sufletul tău, nici un număr din agenda telefonică nu-ţi este de ajutor. Eu am perceput romanul ca pe-un SOS pe care autorul şi-l adresează singur. Un mesaj de la tinerelul din carte către adultul trecut de 50 de ani care pare că nu-şi găseşte locul, rostul. Nu mă întrebaţi dacă am râs, dacă am plâns, ce am învăţat, ce răspunsuri am primit, ce idei năstruşnice mi-au dat târcoale după citirea acestei poveşti. Când mă veţi întreba despre toate acestea unul singur fi-va răspunsul : câtă tristeţe duce în el omul acesta…
Spor la citit !


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

top;